Network Menu

Program som varit 2015

programvarit2015

SWEA Jullunch hos Monika 15 december 2015

Den15 december var vi några Sweor som träffades på årets sista Jullunch. Det var ett härligt julbord som Monika Ahlson bjöd på.
Vi tackar henne och önskar er alla en GOD JUL & ETT GOTT NYTT ÅR.

SWEA Jullunch 2 december 2015

Den 2 december träffades 22 Sweor och åt en härlig Jultallrik på Restaurang Lille Svensken i Torrevieja. Efter lunchen hade vi sedvanligt ett jullotteri med tre glada vinnare. se bilder nedan från lunchen.

Vi önskar er alla En God Jul och Ett Gott Nytt År!

Utflykt/Månadslunch 11 november 2015 till Bodega
Faleo och Pikolinos skooutlet i Elche

Vi var 27 Sweor som klev ombord på bussen. Första stopp var Bodega Faleo, en liten ekologisk bodega med endast 4 viner i sortimentet. Vi blev guidade genom alla moment från vinrankan till buteljen. Enda bodegan som fortfarande trampar sina druvor! Ett gammalt vineri i ett typiskt ”country house in Elche”. Vi fick en rejält tilltagen tapastallrik tillsammans med:

1. L´Alba del mar – Chardonnay, husets vita vin
2. L´Alba de Faelo – Syrah, rosévin
3. La Dama – Cabernet Sauvingnon o Monastrell, rött vin
4. Palma Blanca – Muscatel – vitt sött dessertvin

Besöket avslutades med en del inköp.

Resan fortsatte till skoparadiset i Elche och butiken Pikolinos. Där stormade vi in och många skor fick nya ägare. Nöjda o glada återvände vi hemåt. En trevlig SWEAdag!

Britt Björn, programansvarig

Besök av konsul Björn Sandström

Den 3 november besökte Björn Sandström, vår svenska konsul SWEA Costa Blanca. Björn och Caroline Lamenoise från konsulatet berättade om sitt arbete och vad vi svenskar kan få hjälp med via konsulatet. Björn berättade också om sitt arbete på Scandinavian Management SL. Vi ställde massor med frågor och fick svar på det mesta inom skatter, försäkringar, testamenten mm mm.

Det var en trevlig och lärorik kväll. Synd att bara 10 medlemmar kunde delta för vi som var där fick verkligen lära oss en hel del.

Styrelsen

Lerbad i Lo Pagan 6 oktober

Tisdagen den 6 oktober var vi nio stycken Sweor som träffades i Lo Pagan. Det var dags för årets ”föryngringsbad”. Först en härlig lerinpackning och sedan ett härligt saltbad. Förmiddagen avslutades med en enkel lunch.

Britt Björn
Programansvarig

Dagstur till Benidorm 13 april

Måndagen den 13/4 var vi 8 stycken morgonpigga Sweor som gick på bussen för en dagstur till Benidorm. Efter en trevlig bussresa med lite guidning efter vägen kom vi fram till Benidorm och alldeles lagom för en stärkande förmiddagsfika på strandpromenaden.

Efter kaffet fortsatte vi strandpromenaden mot Gamla Stan där vi gick runt bland mysiga små butiker. Efter shoppingen blev det paus högst upp på uteserveringen i Gamla Stan där vi njöt av god Cava och fantastisk utsikt. Vidare mot en sen lunch där vi avnjöt goda Pinchos tillsammans med glada skratt och mycket god stämning.

Efter lunchen blev det promenad ner mot strandpromenaden och på eftermiddagen hämtades vi upp av bussen för färd hemåt. En mycket trevlig dag som gav mersmak att återkomma med ytterligare en resa till hösten.

Påsklunch den 4 april

På Skärtorsdagen träffades ett 25 tal påsk stiliga Sweor för en trevlig lunch på restaurang Marina Scandinavia där vi serverades en mycket god kall påsktallrik. Stämningen var som det bör på topp runt borden och alla åt och njöt av trevligt sällskap.

Vi hade premiär på ett påsklotteri där det fanns fina vinster att vinna och lotterna hade strykande åtgång. Vi gratulerar alla vinnarna.

Cavaprovning den 2 mars

En mycket lyckad och trevlig Cavaprovning fick vi 16 stycken glada Sweor av duktiga sommeliern Eva Björkman. Vi träffades på Nautilus Restaurang vid Punta Prima och kom till vackert dukat bord där vi tillsammans med goda tapas fick lära oss mycket nytt om Spansk Cava.

Vi provsmakade tre variationer Cava av märket Vallformosa, Brut Natur, Brut och Semi Seco där Brut Natur var den absolut torraste, Brut den mest vanliga torra och Semi Seco är halvtorr.

Eva fokuserade provningen på hur olika dessa tre sorter smakade till olika mat och det var spännande att upptäcka att lite ruccola passade så otroligt bra till den torraste Brut Natur och att tomatröran gjorde sig bra med Semi Secon. Vi fick även lära oss om Cavans historia och en hel del bra tips om denna goda dryck.

Alla uppskattade Evas kunskaper och engagemang och hoppas hon kan komma tillbaka till oss och göra ytterligare en vinprovning vid senare tillfälle.

Årsmöte SWEA, MASA Hotell
den 18 Februari

Vi var många Sweor som kom till årsmötet den 18 februari på MASA Hotell och för mig som avgående ordförande efter fem härliga år kändes det mycket vemodigt. Jag är glad att jag fick uppleva dessa härliga, stimulerande och intressanta år som har berikat mitt liv otroligt. Tillbaka till årsmötet där vi minglade med ett glas Cava i handen under tiden som vi beundrade Bengt Blomquist smycken som ställdes ut av sambon Barbro Dahlbom (SWEA medlem naturligtvis).
Årsmötet inleddes med att justerare och rösträknare utsågs och Euro. Behållningen totalt är på 6 237 Euro.

Under året som gått har vi bl a firat 10 års Jubileum och anordnat ett stort Regionmöte (VEMA). Vi hade en genomgång om vad SWEA är, syfte, mål samt varför vi delar ut så mycket pengar som vi gör. Hela 2 miljoner SEK totalt i SWEA International. Styrelsen fick ansvarsfullhet och därefter blev det val till ny styrelse. Innan berättade jag om varför det är ett hedersuppdrag att bli tillfrågad om att bli medlem i styrelsen. Dock skall den som blir tillfrågad alltid fråga valberedningen om varför den är lämplig när personen blir tillfrågad. Se då till att få ett svar och att ni tackar ja för att ni kan bidra med detta till styrelsen för SWEA. Lova mig, kom aldrig med några krav!
I styrelsen för SWEA Costa Blanca hjälps vi alla åt. Ingen skall känna sig utanför alla är vi nybörjare.

Ny styrelse med Karin Tettzell som ordförande valdes.
Jag överlämnade klubba och pärm. Innan jag avgick avtackades vår sekreterare med blommor och presentkort. Även Barbro som alltid ställer upp fick en fin blomsterbukett.

Mötet avslutades och jag som ordförande avtackades med vackra ord, blommor och ett presentkort. Det blev en trevlig avslutning med en trerätters lunch och vi hade en mycket trevlig gemenskap runt bordet.

Jag önskar Karin all framgång med SWEA och ska försöka hjälpa henne så gott det går. Hon får en härlig resa till Arizona i höst där SWEA International håller årsmöte och även VEMA.

Nya styrelsen hittar ni här

Tack alla Sweor ännu en gång för det stöd jag har fått under åren.

Gunilla Westerlund

SWEA lunchmöte, Restaurant Nautilus,
Punta Prima den 28 januari

Ett glatt återseende efter juluppehållet för alla glada SWEOR som deltog i lunchen på restaurang Nautilus i Punta Prima. Vi njöt av en god trerätters meny tillsammans med alla glada gamla och nya medlemmar som sökt sig till vår första månadslunch för detta år.

lunch

Vårt årsmöte kommer att äga rum den 18 februari på Hotell Masa med början kl.12.00 och därefter gemensam lunch kl.14.00. Det kommer en separat inbjudan.